Stravovanie diabetika

Stravovanie diabetika s diabetes mellitus 2. typu by malo byť racionálne, ale plánované, rozdelené do 6 jedál rovnomerne rozdelených na celý deň. Strava by mala byť: 

  • vysokosacharidová (sacharidy by mali pokrývať 50 - 60 % dennej dávky potravy: 5 - 8 g/kg hmotnosti). U diabetika by to malo byť 150 - 200 g sacharidov na deň
  • s vysokým obsahom vlákniny 20 - 35 mg
  •  nízkotuková (tuky by mali tvoriť 30 % dennej dávky potravy: 1 g/kg hmotnosti)
  • Celkový energetický príjem u DM 2. typu s normálnou hmotnosťou je 125 kJ/kg telesnej hmotnosti

  • BMI < 18,5 podvýživa
  • BMI = 18,5 - 25 ideálna hmotnosť
  • BMI = 25 - 30 mierna nadváha
  • BMI = 30 - 40 obezita
  • BMI > 40 ťažká obezita

Typy diabetických diét 

Diabetická diéta

Tepelná úprava jedla pre diabetika

Na úpravu jedla je vhodné varenie, dusenie, grilovanie. Uprednostňuje sa príprava v alobale, kde si jedlo zachová svoje charakteristické chuťové vlastnosti bez použitia nadmerného množstva tuku. Vhodnou úpravou je varenie a dusenie v pare, kedy nevzniká akrylamid /poškodzujúci nervový systém/.

Akrylamid vzniká pri úpravách potravy pri vysokých teplotách /viac ako 120°C/, alebo pri dlhodobom pôsobení vysokých teplôt. Pri týchto úpravách prebiehajú Maillardové reakcie, pri ktorých sa viažu bielkoviny s cukrom. Medzi takéto úpravy patrí aj karamelizácia, alebo pridávanie cukru za účelom získania hnedej farby. Vznikajú produkty rovnaké ako v organizme pri vysokých hodnotách cukru v krvi, čiže sú pre organizmus rovnako škodlivé.

Nevhodné pre diabetikov je vyprážanie a pečenie.

Množstvo sacharidov v potrave diabetika

Na určenie množstva potravín sa používa bežne jednotka sústavy SI gram /g/. U diabetikov sa používajú aj umelo vytvorené jednotky pre odhad množstva sacharidov v jednotlivých potravinách.

  • Sacharidová jednotka /SJ/ ale aj KE, KHE: 1 SJ = 10 gramov sacharidov
  • Výmenná jednotka /VJ/: 1 VJ = 10 - 12 gramov sacharidov:
    • 1 VJ = 10 gramov sacharidov /v Čechách/ 
    • 1 VJ = 12 gramov sacharidov /v západných krajinách EÚ/
  • Chlebová jednotka /BE z nem. Brot Einheit/: používa sa v krajinách EÚ
    • 1 BE = 10 g sacharidov /vo Švajčiarsku/
    • 1 BE = 12 gramov sacharidov /v Nemecku, Rakúsku/

Glykemický index (GI) a glykemická záťaž (GL) 

Glykemický index(GI) a glykemická záťaž (GL) hodnotia potraviny iba z pohľadu sacharidov. (Pri redukčných diétach je výhodnejšie používať kalorické údaje potravín.)

Glykemický index (GI)

Odborná definícia: Glykemický index (GI) potraviny je definovaný ako pomer  plochy pod vzostupnou časťou  krivky postprandiálnej  glykémie testovanej potraviny, ktorá obsahuje 50 g sacharidov (cukrov) a štandardnej potravy. Štandardnou  potravou môže byť 50 g glukózy alebo  biely chlieb s obsahom 50 g sacharidov (cukrov). 

Referenčnou hodnotou je glukóza, jej GI = 100.

Glykemický index je bezrozmerné číslo v medziach 0 - 100, ktoré udáva rýchlosť využitia glukózy z určitej potraviny. Určenie glykemického indexu: koľko živín premení organizmus na glukózu počas dvoch hodín po zjedení určitej potraviny v porovnaní so samotnou glukózou ktorá má GI=100. 

Vysoký a nízky glykemický index

Glykemický index - definícia

 

 

 

 

 

 

 

Podľa glykemického indexu sa potraviny delia na:

  • potraviny s nízkym glykemickým indexom (< 55) - pre diabetikov najvhodnejšie
  • potraviny so stredným glykemickým indexom (56 – 69)
  • potraviny s vysokým glykemickým indexom (> 70) - pre diabetikov nevhodné

Pre diabetikov sa odporúčajú potraviny s nízkym glykemickým indexom. Potraviny, ktoré majú vysoký glykemický index, obsahujú cukor, ktorý sa štiepi a vstrebáva rýchlo, výrazne zvyšuje hladinu glukózy a inzulínu v krvi a rýchlo vedie k pocitu hladu.

Glykemický index potraviny klesá: 

  • ak je väčšie množstvo tukov v potravine /plnotučné výrobky majú nižší glykemický index ako nízkotučné/
  • ak je väčšie množstvo bielkovín v potravine /bielkoviny spomaľujú trávenie/
  • ak je väčšie množstvo vlákniny v potravine /vláknina spomaľuje vstrebávanie/
  • ak je väčšie množstvo kyselín v potravine /zakysané výrobky majú nižší glykemický index/

Ak chceme znížiť glykemický index chleba, stačí ho natrieť nátierkou alebo podávať s plátkom syra alebo so šunkou.

Glykemický index potraviny stúpa:

  • ak je väčšie množstvo sacharidov v potravine
  • ak je potravina dlhšie tepelne upravovaná
  • ak je ovocie prezreté

Glykemická záťaž (GL)

Glykemická záťaž udáva celkové glykemické zaťaženie organizmu po použití určitej potraviny - kombinuje kvalitu a množstvo sacharidov v potravine. 
Výpočet glykemickej záťaže (GL) = glykemický index (GI) potraviny * množstvo sacharidovv  danej potravine / 100
  • Nízka glykemická záťaž GL < 10
  • Stredná glykemická záťaž GL je v rozmedzí 11 - 19
  • Vysoká glykemická záťaž GL > 20
Odkazy:
mlieko sójové

 

Vianoce a jedlo - MUDr. Miroslav Paľko, diabetológ Vám dá niekoľko dobrých rád.

Utorok, 18 december 2012 18:47

Zdroj: nasa.sk

Vianočné recepty pre diabetikov a celiatikov

MediCafé s Ondřejem Krystyníkem: Jak je to s cukrovkou a jídlem

Popularizace UP

Na stránke sa pracuje