Zloženie potravy pre diabetika

Potrava pre diabetika by mala byť plnohodnotná, zložená zo základných živín sacharidov, tukov a bielkovín. Nevyhnutnou súčasťou sú vitamíny, minerálne látky, stopové prvky a vláknina.

Autori: Kajaba,I., Štencl,J., Ginter,E., Šašinka,M.A., Trusková,I., Gazdíková,K., Hamade,J.,Bzdúch,V. Tabuľky

Sacharidy /cukry, uhľohydráty/

Obsah sacharidov v potrave by mal byť 50 – 60 % dennej dávky (5 – 8 g/kg hmotnosti). U diabetika by to malo byť 150 – 200 g sacharidov na deň. Pre organizmus sú nepostrádateľným zdrojom energie. Spálením 1 g jednoduchého sacharidu sa uvoľní 17 kJ energie. Potrava obsahuje:

  • polysacharidy – sú zložené z mnoho podjednotiek jednoduchých cukrov
    • energeticky využiteľné: škrob – amylóza, amylopektín, dextríny
    • energeticky nevyužiteľné: vláknina /celulózy, hemicelulózy, pektíny, gumy, slizy, lignín/
  • disacharidy /sacharóza – repný a trstinový cukor, laktóza – mliečny cukor, maltóza – sladový cukor/
  • monosacharidy /glukóza – hroznový cukor, fruktóza – ovocný cukor – nie je potrebný inzulín, galaktóza/ – v krvi sa nachádzajú už iba monosacharidy
Množstvo sacharidov a rýchlosť ich vstrebávania  je u diabetika dôležité.  

Tuky /lipidy/

Predstavujú 30 % dennej dávky potravy (1 g/kg hmotnosti). Sú zdrojom energie, esenciálnych mastných kyselín /ktoré si človek nedokáže vytvoriť sám a preto ich musí dodávať organizmu potravou/. V tukoch sú rozpustené vitamíny A, D, E, K, antioxidanty a ďalšie ochranné látky. Spálením 1 g tuku sa uvoľní 38 kJ energie. Delia sa na:

  • nasýtené /saturované/ mastné kyseliny – účinok na organizmus závisí od dĺžky uhlíkového reťazca /obsahujú ich: maslo, mlieko, mäso, palmový a kokosový olej/. Pre organizmus sú potrebné!!!
  • nenasýtené mastné kyseliny – sú pre organizmus prospešné, znižujú celkový cholesterol aj „zlý“ LDL cholesterol, zvyšujú „dobrý“ HDL cholesterol. Odporúčaná denná dávka príjmu cholesterolu potravou pre diabetika je < 300 mg.
    • mononenasýtené mastné kyseliny /kyselina olejová/
    • polynenasýtené mastné kyseliny odporúčané denné dávky:
      • PMK n-6: omega-6 nenasýtené mastné kyseliny
        • LA kyselina linolová: ženy /vrátane tehotných/ 5,3 – 7,6 g, dojčiace ženy 8,2 g, muži 5,6 – 9,2 g
        • GLA kyselina gama-linolénová
      • PMK n-3: omega-3 nenasýtené mastné kyseliny
        • ALA kyselina alfalinolénova: ženy /vrátane tehotných/ 0,7 – 1,4 g, dojčiace ženy 1,5 g, muži 0,8 – 1,7 g
        • EPA /kyselina eikosapentaenová/ + DHA /kyselina dokosahexaenová/: ženy /vrátane tehotných/ 350 – 400 mg, dojčiace ženy 350 mg, muži 350 mg
      • PMK n-3 spolu: ženy /vrátane tehotných/ 1,1 – 1,8 g, dojčiace ženy 1,9 g, muži 1,2 – 2,1 g
    • trans-izoméry nenasýtených mastných kyselín /rafinované oleje pre použitie pri vyšších teplotách, stužené tuky – rastlinné nátierky/. Aj keď sú nenasýtené, môžu byť pre organizmus škodlivé, zvyšujú LDL „zlý“ cholesterol.

Bielkoviny /proteíny/

Odporúčaný denný príjem je 0,8 – 1 g/kg hmotnosti, v minulosti to bolo 1,3 – 1,5 g/kg hmotnosti /u diabetikov s prítomnou nefropatiou je to iba 40 g na deň/.  Spálením 1 g bielkoviny sa uvoľní 17 kJ energie. Sú základnou stavebnou jednotkou organizmu. Ovplyvňujú imunitu, podieľajú sa na výstavbe svalovej hmoty, podporujú tvorbu hormónov a enzýmov. Skladajú sa z aminokyselín /kompletná, plnohodnotná bielkovina obsahuje všetkých 20 aminokyselín/ Niektoré aminokyseliny sú esenciálne /je ich 8, človek si ich nedokáže vytvoriť sám a musí ich prijať potravou/. Všetky esenciálne aminokyseliny musia byť dodávané organizmu súčasne a v správnom pomere. Ak by tomu tak nebolo, chýbala by jedna aminokyselina, organizmus by nemohol využiť ani ostatné aminokyseliny, ktoré dostal. Delenie bielkovín podľa pôvodu:

  • rastlinné, sú pre človeka menej hodnotné pretože neobsahujú všetky aminokyseliny, a poniektoré sa nedokážu vstrebať /okrem sóje, tá obsahuje všetky aminokyseliny/. Nachádzajú sa najmä v zemiakoch a strukovinách.
  • živočíšne, sú pre človeka hodnotnejšie. Nachádzajú sa v mäse, mlieku, vajciach a ich výrobkoch.

Vitamíny

Majú funkciu metabolických katalyzátorov. Podieľajú sa na metabolizme tukov, sacharidov, bielkovín. Musia byť dodávané do organizmu potravou lebo si ich organizmus nedokáže vytvoriť sám. V prípade zvýšeného nároku na niektoré vitamíny, alebo v prípade chorôb aj liekmi alebo doplnkami výživy. Delenie vitamínov podľa rozpúšťadla:

  • vitamíny rozpustné v tukoch /A, D, E, K/ – dá sa nimi predávkovať
  • vitamíny rozpustné vo vode /B-skupina, C/ – pri nadmernom použití sa vylúčia močom

U diabetikov by mala byť  spotreba vitamínov vyššia ako u zdravých ľudí. Dôvodom je slabšia imunita a pridružené ochorenia, preto aj potrava pre diabetika by mala obsahovať čo najviac potrebných vitamínov.

Vitamíny

Minerálne látky a stopové prvky

Potrava pre diabetika musí obsahovať aj minerálne látky a stopové prvky. Patria medzi nepostrádateľné súčasti výživy, lebo si ich organizmus nedokáže vytvoriť sám a človek ich musí prijímať potravou. Ku stratám dochádza potením, močom, stolicou, zvracaním.

Zdroj: Odporúčaný denný príjem: UVZSR

Minerálne látky a stopové prvky

Vláknina

Potrava pre diabetika by mala obsahovať dostatok vlákniny – balastných látok. Medzi vlákninu sa zaraďuje celulóza, hemicelulóza, pektín a lignit. Vláknina nie je zdrojom energie. Je nestráviteľná časť rastlinnej potravy, ktorá pomáha pohybu potravy tráviacou sústavou, vstrebáva vodu a viaže na seba niektoré zložky z potravy. Tým, že viaže na seba vodu dochádza skôr k pocitu sýtosti. Priaznivo tak pôsobí na:

  • na sacharidový metabolizmus /prítomnosťou vlákniny v potrave sa znižuje hodnota glykemického indexu/
  • lipidový metabolizmus /viaže na seba cholesterol, ktorý odvádza z organizmu nakoľko je to nestráviteľná časť potravy/

Doporučená denná dávka vlákniny:

  • pre ženy /vrátane tehotných/ 20 – 26 g
  • pre dojčiace ženy 28 g
  • pre mužov 22 – 32 g

Kalorické tabuľky

Zdroj:

  1. MUDr. Tomáš Edelsberger: DIABETES V TABULKÁCH
  2. prof. Ing. Jana Dostálová, CSc.: Tuky v potravinách a jejich nutriční hodnocení https://www.internimedicina.cz
  3. MUDr. Iveta Trusková: Minerálne látky a stopové prvky https://www.zzz.sk
  4. https://www.okzdravie.sk
  5. https://klas.jagun.net
  6. https://sk.wikipedia.org
  7. https://www.zivotni-postoj.cz

 

Na stránke sa pracuje