Pitný režim diabetika

Pitný režimPitný režim (príjem a výdaj vody) u dobre kompenzovaného diabetika sa veľmi neodlišuje od pitného režimu zdravých ľudí. U diabetika, ktorý má cukrovku zle kompenzovanú (glykémie sú dlhodobo vyššie ako 10 mmol//l) dochádza k vylučovaniu cukru močom. Tento cukor sa vylučuje z organizmu naviazaný na vodu, čím dochádza k úbytku vody z organizmu (dehydratácii organizmu). Túto vodu a s ňou vylúčené minerály je nevyhnutné doplniť. Rovnako je to aj pri iných komplikáciách ako je hnačka alebo zvracanie. Z minerálov, ktoré je nevyhnutné dopĺňať je to hlavne sodík, draslík, chlór, horčík a vápnik.

Vhodné nápoje

Najvhodnejším nápojom je voda alebo minerálna voda nesladená (vhodnejšia je voda nesýtená CO2 a tiež menej mineralizovaná). Tie môže diabetik piť v ľubovoľnom množstve podľa pocitu smädu. Potrebné množstvo tekutín je individuálne, podľa veku, pohlavia, hmotnosti a fyzickej aktivity! Počas horúcich dní alebo počas fyzickej aktivity potrebuje človek dopĺňať tekutiny podstatne viacej.

Aj príliš veľa vody môže škodiť…viac 

Čerstvé ovocné a zeleninové šťavy obsahujú mnoho vitamínov, minerálnych látok a ďalších fytoproduktov, ktoré pôsobia na organizmus blahodárne. Obsahujú však aj cukor, preto ich diabetik nemôže konzumovať neobmedzene. Vhodnejšie sú riedené ovocné a zeleninové šťavy.

Ďalšími vhodnými nápojmi pitného režimu diabetika sú bylinkové alebo ovocné čaje, ktoré je možné sladiť náhradnými sladidlami… viac o sladidlách.

Nevhodné nápoje

Sladké nápoje ako Pepsi, Coca-cola a pod. ale aj sladené džúsy, nektáre sú pre diabetika nevhodné (je možné ich používať v prípade hypoglykémie alebo pri športových aktivitách). Na bežné použitie sú vhodné nápoje s označením light (niekedy Dia), alebo aj bez takéhoto označenia, ak sú sladené náhradnými sladidlami (Acesulfám K, Aspartám, Cyklamáty, Neohesperidín DC, Sacharín a jeho soli, Sukralóza, Soľ aspartámacesulfámu).

Nápoje, ktoré do pitného režimu nepatria

Vodu si organizmus získava aj z potravín ako sú polievky, mlieko, ovocie a zelenina. Tieto by sa nemali používať na uhasenie smädu, nakoľko obsahujú látky, ktoré spomaľujú vstrebávanie vody. Tekuté potraviny, potraviny s vyšším obsahom vody nemožno zahrnúť do pitného režimu. Do pitného režimu nepatrí ani káva. Káva je nápoj, ktorým sa smäd neuhasí, ale diabetikom sa nezakazuje. Pôsobí však močopudne a stratu vody z organizmu je nutné doplniť. 

Alkoholické nápoje

Alkoholické nápoje sa diabetikom nedoporučujú. Viac o vplyve alkoholu: https://www.fnkv.cz   https://www.solen.sk U diabetikov, ktorí používajú alkoholické nápoje sa môže stav hypoglykémie (nízkej hladiny cukru) zameniť so stavom opitosti. Príznaky sú veľmi podobné. Alkoholu by sa mali vyhýbať hlavne ľudia s neuropatiou (postihnutie nervov), retinopatiou (postihnutie očí), vysokým krvným tlakom a vysokými hodnotami tukov v krvi. U ľudí, ktorí spomínanými problémami netrpia by nemala prekročiť denná dávka alkoholu 24 g u muža a 12 g alkoholu u žien. Alkohol by sa mal konzumovať spolu s jedlom (s nízkym alebo stredným glykemickým indexom), aby nedochádzalo k prudkému poklesu glykémie. Alkoholické nápoje sú vysoko kalorické, na čo by nemali zabúdať ľudia s vyššou hmotnosťou. 1 g alkoholu uvoľní 30 kJ (7,1 kcal) energie. Pre porovnanie:

  • 1 g sacharidov uvoľní 17 kJ
  • 1 g bielkovín uvoľní 17 kJ
  • 1 g tukov uvoľní 38 kJ

Množstvo energie v niektorých alkoholických nápojoch (kJ v 100 ml):

  • Borovička 983 kJ
  • Becherovka 1 200 kJ
  • Slivovica 925 kJ
  • Likér 10 % 1 140 kJ
  • Biele víno suché 340 kJ
  • Červené víno suché 320 kJ
  • Sekt suchý 314 kJ
  • Sekt sladký 451 kJ
  • Pivo 10° 155 kJ
  • Pivo 11° 175 kJ
  • Pivo 12° 150 – 177 KJ
  • Pivo DIA 10 kJ

Vplyv alkoholu na glykémiu

Tvrdý alkohol – destiláty (obsah alkoholu 22 – 70 %, žiadny obsah sacharidov) – glykémia klesá, hrozí hypoglykémia. Kalórie, ktoré obsahuje sú „prázdne kalórie“, neobsahujú vitamíny, minerály ani žiadne iné potrebné látky, ktoré by organizmus prospešne využil.

Likér (obsah alkoholu 20 – 40 %, niektoré aj > 50 %, vysoký obsah sacharidov 100 g/l) – pre diabetikov nevhodné

Medovina (obsah alkoholu 12 – 13,5 %, vysoký obsah sacharidov: fruktóza 35 – 38 %, glukóza 30 – 33 %, maltóza 5 – 7 %, sacharóza 2 – 3 %, vyššie cukry 3 – 5 %, obsahuje aj hormonálne látky, ktoré zvyšujú glykémiu – adrenalín, noradrenalín, acetylcholín, dopamín)

Víno (obsah alkoholu 10 – 20 %, obsah sacharidov 16 – 24 % hlavne vo forme fruktózy a glukózy). Pre diabetikov sa uprednostňujú vína s nízkym obsahom zvyškového cukru a nižším množstvom alkoholu. Patria sem prírodné a suché vína. Odporúčaná dávka je 2 dcl k jedlu. Údaj o množstve alkoholu a cukru sa nachádza na zadnej etikete. Pri väčšom množstve sa glykémia znižuje.

Množstvo zvyškového cukru

  • Vína
    • Suché:   najviac 4 g/l
    • Polosuché: 4,1 – 12 g/l
    • Polosladké: 12,1 –  45 g/l
    • Sladké: minimálne 12,1 –  45 g/l
  • Sekty
    • Prírodné, surové: menej ako 3 g/l
    • Obzvlášť surové:  0 – 6 g/l
    • Surové: do 15 g/l
    • Obzvlášť surové: 12 – 20 g/l
    • Suché: 17– 35 g/l
    • Polosuché: 33 – 50 g/l
    • Sladké: viac ako 50 g/l

Burčiak (obsahuje 4 % – 6 % alkoholu, vysoký obsah sacharidov glukózy, fruktózy, sacharózy) – pre diabetika nevhodný

Pivo (obsahuje maltózu – sladový cukor) – glykémia stúpa, ale ide o prechodný stav. Bezpečné množstvo pre diabetika sú 2 piva 10°, alebo 1 pivo12°. Glykémiu je nutné skontrolovať aj v noci medzi 2 – 4 hodinou rannou. V prípade vyššej glykémie sa neodporúča dopichovať inzulín ani pred spaním, ani v noci. Pivo pôsobí aj močopudne, čo má za následok stratu vody z organizmu, ktorú je potrebné doplniť!!!

Diabetické pivo (obsahuje menej sacharidov, ale viac alkoholu) – vypitím 2 a viac pív môže nastať hypoglykémia.

Nealkoholické pivo (obsah alkoholu 0 % – 0,5 %, vyšší obsah sacharidov) a nízkoalkoholické pivo (obsah alkoholu 0,6 % – 1,2 %, vyšší obsah sacharidov) – glykémia stúpa

Tekutiny v organizme

U dospelého človeka je podiel vody 60% jeho hmotnosti. Nachádza sa v telových tekutinách, v bunkách, krvi, miazge, a tkanivovom moku. Organizmus každý deň vylúči asi 2,5 litra vody (močom, stolicou, ale aj potením a vydychovaním). Počas fyzickej aktivity alebo pri vysokých teplotách je výdaj vody oveľa vyšší. Tento výdaj musí byť neustále nahrádzaný (bez vody človek vydrží maximálne 1 – 2 dni). Strata tekutín na úrovni 2 % telesnej hmotnosti predstavuje zníženie výkonnosti až o 20 %. Pri 5 % dehydratácii už hrozí prehriatie, poruchy krvného obehu, svalové kŕče, bolesti hlavy, triašku, nevoľnosť, tepelný šok.

Zdroj:

  1. https://sk.wikipedia.org
  2. https://www.ruvzzh.sk
  3. https://www.diabetickaasociace.cz
  4. https://www.szu.cz
  5. https://primar.sme.sk/kalkulacky
  6. https://primar.sme.sk/kalkulacky
 
Na stránke sa pracuje